11 pomembnih značilnosti pri izbiri poganjalca
Čeprav imajo poganjalci preprost dizajn, ne moremo reči da za njih velja pravilo 'ena velikost ustreza vsem'. Poganjalec, ki ustreza 18-mesečnemu otroku, je lahko problematičen za 4 letnega otroka. Na drugi strani pa lahko rečemo, da kolo, ki odlično ustreza štiri letniku, mogoče ne bo najboljša izbira za drugega. Iskanje pravega poganjalca lahko poenostavimo, če se izobrazimo o različnih značilnostih poganjalcev. Tukaj je seznam 11 najpomembnejših značilnosti poganjacev, vse od podpore za stopala, do višine in oblike sedeža.
Višina sedeža
Najnižja višina sedeža naj bo prva stvar, ki jo pogledate na poganjalcu. Večina vseh kritik poganjalcev je pripisana staršem, ki so svojemu otroku kupili poganjalec napačne velikosti. Zato je bolje, da še preden stopite čez prag trgovine ali obiščete otroško trgovino, izmerite višino razkoraka med nogami vašega otroka. Najnižja višina sedeža naj bi bila od 2,5 cm do 4 cm nižja, kot višina njegovega razkoraka. Čeprav bo vašemu otroku prav tudi kolo katerega višina sedeža je enaka njegovi višini razkoraka, mu bo dodatnih nekaj centimetrov pomagalo zlezti na in iz kolesa, kot tudi zmanjšalo poškodbe pri padcih.
Poganjalci se tudi zelo razlikujejo pri velikostih okvirjev. Manjši okvirji nudijo veliko prilagodljivost v višini sedežne opore, ampak so lahko premajhni za starejše otroke. Zelo dolga sedežna opora, kot tudi veliki okvirji lahko prav tako nudijo več prilagodljivosti, vendar so lahko preveliki za manjše otroke.
Dobro je tudi vzeti na znanje prilagodljivost sedeža. Možnost hitrega nastavljanja sedeža brez iskanja ustreznega orodja, naj bo to v parku ali na vrtu pred vašo hišo, je vsekakor zelo priročna. Razlikujemo med štirimi vrstami vijakov za nastavitev sedežne opore, od teh je FirstBIKE-ov unikaten sistem najhitrejši in najlažji, ter sistem dveh vijakov, ki ga lahko najdemo na vseh lesenih poganjalcih najbolj nepriročen.
Oblika, material in oblazinjenje sedeža
Sedeži poganjalcev pridejo v različnih oblikah, materialih in debelinah oblazinjenja. Dve najbolj osnovni obliki sedežov sta standardna trikotna in U-oblikovana oblika. Sedeži trikotne oblike so najbolj pogosti, čeprav otrokom ne pomagajo ostati na sedežu. Novejši na trgu so sedeži U oblike, oblikovani prav z namenom, da preprečijo otroku zdrsniti iz sedeža.
Materiali sedežov se lahko razlikujejo vse od trde plastike do usnja. Sedeži iz trde plastike so zelo obstojni (takšne lahko najdete pri Strider-ju), a so neoblazinjeni. Večina poganjalcev ima plastične sedeže, zavite v vinil tkanino z različnimi plastmi penastega oblazinjenja v notranjosti. Najbolj prestižna kolesa, kot Bixbi bikes in Early rider, nudijo dodatno oblazinjenje sedežov, saj so oblikovana za off-road navdušence. FirstBIKE je unikaten, ker nudi gel sedež, ki zagotavlja rahlo oblazinjenje ter dober oprijem z otrokovimi oblačili in tako preprečuje zdrs. Sedež iz gela je unikaten tudi zato, ker zagotavlja neprosojno obliko oblazinjenja, ki vsekakor pride prav, ko se otrok uči uporabljati kahlico.
Material okvirja in komponent
Okvirji poganjalcev so lahko leseni, železni in sestavljeni. Železna kolesa so ponavadi iz jeklenih ali aluminijastih zlitin, kar je zelo pomemben dejavnik pri končni teži in zmogljivosti poganjalca. Jekleni okvirji so težji in lahko popraskani hitro zarjavijo, vendar vzdržijo težjega kolesarja (do 45kg pri nekaterih modelih). Aluminijasti poganjalci so lažji, a imajo manjšo nosilnost (največ okoli 35kg). Leseni poganjalci so lahko bolj okolju prijazna, ampak so manj prilagodljiva od kovinskih poganjalcev. Sestavljeni okvirji, kot jih lahko najdemo na FirstBIKE-u, so novi na trgu in ponujajo lahek okvir z nosilnostjo visokih telesnih tež, ter brez skrbi za rjo in luščenje barve.
Komponente in deli poganjalca, kot so krmilo, platišča, lahko naročimo v plastiki ali kovini. Z izjemo FirstBIKE-a, lahko rečemo, da je boljše imeti čim več kovinskih delov na poganjalcu. Razlika v ceni je zaradi kakovosti posameznih sestavnih delov na kolesu.
Končna teža
Kot splošno pravilo velja, da ne želite poganjalca s težo večjo od 30% otrokove teže. 4,5 kilogramsko kolo je lahko težko za upravljanje 11 kilogramskemu dvoletniku, a je mala malica 15 kilogramskemu 3,5 letniku. Lažji poganjalci so koristni tudi za starše, ki morajo poganjalca pogosto nositi zaradi neodločne narave svojih malčkov.
Pnevmatike
Obstaja šest različnih tipov pnevmatik za poganjalce, “fat boy” extra-zračne, standardne zračne (pnevmatične), gumijasto satje, EVA pena, trda guma (samo za FirstBIKE Basic) in trde plastične.
Penaste gume so najlažje in jih zagotovo ne moremo preluknjati, ampak zagotavljajo najmanj oprijema in oblazinjenja. Pnevmatike iz trde gume so prav tako neuničljive in zagotavljajo boljši oprijem v primerjavi s penastimi. Penaste so torej popolnoma sprejemljive za malčke, ki se vozijo po asfaltiranih površinah. Zračne pnevmatike in pnevmatike iz gumijastega satja so priporočljive za otroke od 3. leta dalje.
“Fat Boy” pnevmatike imajo širši profil, torej držijo več zraka kot standardne zračne pnevmatike. Dodatni zrak omogoča večjo oblazinjenje in deluje kot blažilnik sunkov pred manjšimi udarci in kamenjem ter ustarja na splošno bolj gladko vožnjo. “Fat Boy” je splošni opisni izraz za pnevmatike, medtem ko so pnevmatike Big Apple narejene pri Schwalbe. Najdemo jih samo na prestižnih kolesih, vključno z vsemi Early Rider modeli, LikeaBike Jumper in FirstBIKE Limited ter Racer/Big Apple izdaja. Čeprav zagovljajo dodatno oblazinjenje, pnevmatike “Big Apple” ne zagotavljajo toliko oprijema kot “knobby” pnevmatike, ki jih lahko najdemo na FirstBIKE Cross.
Zračne pnevmatike so daleč najbolj priljubljene in univerzalne. Z izjemo pnevmatik “Big Apple”, ponujajo najbolj udobno vožnjo, a se lahko kmalu znajdemo s pumpo v rokah. Če dodamo tesnilo na obe pnevmatiki, lahko to močno zmanjša, če ne celo odpravi, problem izpraznjene gume. Nakup nastavka za vašo pumpo, je običajno potreben, da se nastavki prilegajo 30cm platišču.
Tudi profil na zračnih pnevmatikah je ena od točk vrednih ogleda (na standardnih in Big Apple). Vsak profil zračnih pnevmatik naj bi ustrezal vožnji po pločniku, a le pnevmatike z globjim profilom bodo zagotovile večji oprijem na blatu in ostalih naravnih površinah. Najboljše pnevmatike za vse površine (bolj agresiven profil) so Schwalbe Black Jack, vendar so na voljo le za Ridgeback Premium.
Penaste pnevmatike so lahke, trpežne in nikoli ne spustijo zraka, ampak obenem zagotavljajo najmanj trenja, skoraj nič oblazinjenja in se ne ohranijo preko daljšega časovnega obdobja. Ko so lastniki Strider koles (ta so na voljo smo s penastimi pnevmatikami) zamenjali svoje pnevmatike za Striderjeve neobvezne zračne pnevmatike (za dodatnih 40€-50€), so takoj videli izboljšanje v otrokovi vožnji. Zakaj so torej penaste pnevmatike še vedno v prodaji? Ker so poceni in tako dobre za marže.
Četudi to rečeno, so penaste pnevmatike vseeno koristne za vrtce in starše, ki se ne želijo ukvarjati s praznimi pnevmatikami. V primerjavi s pnevmatikami gumijasto satovje, je edina korist EVA penastih pnevmatik njihova lahkotna teža. Za malčke, ki se vozijo predvsem po ulici, bodo penaste gume čisto v redu, za starejše malo težje in zahtevne off-road voznike pa je dodatni oprijem zračnih pnevmatik bistvenega pomena.
TRDA GUMA
Novi na trgu, FirstBIKE Basic ima trdo gumijasto pnevmatiko. Čeprav ne nudi oblazinjenja, zagotavlja dober oprijem, brez skrbi, da bo pnevmatika spustila zrak. Idealen za vrtce, šole ali starše, ki se ne želijo ukvarjati s praznimi pnevmatikami.
TRDA PLASTIKA
Te pnevmatike tipa “Big Wheel” so narejene za igrače in ne za kolesa. Razen če imate zelo majhnega otroka, ki se vozi izključno v zaprtih prostorih in ste se slučajno zaljubili v zasnovo kolesa, preprosto ni razloga za razmislek o kolesu Classic.
Zavore
Povprečni malčki in predšolski otroci nimajo dovolj velikih rok ali koordinacije za uporabo ročne zavore in skoraj vedno za ustavljanje uporabljajo svoje noge. V skladu s Komisijo za varnost potrošniških proizvodov, večina otrok mlajših od pet let nima dovolj moči ali spretnosti v rokah za uporabo ročne zavore. Medtem, ko je zavora priročna za starejše voznike, za naše mlajše kolesarje ni bistvena, saj jo bodo le redko uporabljali.
Omejevalniki obračanja
Omejevalniki obračanja preprečujejo krmilu in sprednjemu kolesu, da bi se obrnili za cel krog. Zagovorniki omejevalnikov trdijo, da so poganjalna kolesa z njimi bolj varna, saj preprečujejo ostre zavoje, omejujejo poškodbe pri padcih in preprečujejo zvitje zavornih kablov. Nasprotniki pa trdijo, da so omejevalniki “pomožna kolesa” za ročaje ter da je treba otroke izpostaviti celotnemu obsegu krmila. Četudi smo za omejevalnik obračanja našli prednosti in slabosti, je skupni učinek le tega na vožnji zelo majhen in njegova prisotnost ne bi smel biti odločilni dejavnik pri nakupu.
Opora za stopalo
Če se ne bodo vozili navzdol nekega zelo dolgega hriba, večina otrok ne bo uporabljala opore za stopala. V resnici ga niti ne potrebujejo. Opore za stopala so na poganjalcih le ker so odrasli mislili, da bodo mogoče priročne in ne ker bi jih zahtevali otroci. Vse dokler ne ovirajo otrok pri vožnji, zagotovo ni nič narobe če jih imamo na kolesu. Mlajšim malčkom gre ponavadi bolje od rok brez njih, saj so skoraj vedno na poti medtem ko se poskušajo potiskati naprej. Lahko pa so v pomoč otrokom, ki se počutijo, kot da so v njihovo uporabo če so že na kolesu in porabijo več časa v skrbi za noge kot za ravnovesje in krmiljenje.
Garancija
Verjetnost je, da vaši otroci ne bodo vozili poganjalca več kot dve ali tri leta, torej podaljšana garancija pride prav le v primeru, če nameravate kolo ohraniti za mlajše brate ali sestre.
Ročke na krmilu
Čeprav so na videz majhne, bodo ročice ena od prvih varnostnih komponent uporabljenih na kolesu. Gumjasti oprijem z okroglim koncem zaščiti otrokove roke, ko se zaleti v steno, drevesa, itd. in tudi varuje njegove roke pred udarcem ob tla med padcem.
Geometrija
Poleg kakovosti in pomankanja funkcij je največja razlika med poceni poganjalcem za 50€ in prestižnem, ki stane 150€ prav geometrija kolesa, ki jo večina staršev spregleda. Večina proizvajalcev igrač porabi zelo malo časa in raziskav za oblikovanje okvirja in rajši vržejo skupaj sedež, krmilo, dve kolesi ter kovinsko cev. Preprostost poganjalca za uravnoteženje, nadzor in krmiljenje je največkrat pripisano zasnovi okvirja in njegovi geometriji, zato mislim da ne bi smelo biti prezrto. Medtem ko lahko tudi slabo zasnovana kolesa naučijo otroke ravnotežja, so običajno težja za vožnjo, ker imajo višje težišče zaradi nepravilne postavitve sedeža.
Ko je sedež na zadnjem delu okvirja, otroci izkusijo boljšo vodljivost in so na splošno sposobni napredovati hitreje na poganjalcu. Med vožnjo s sedežem na zadnjem delu imajo otroci tudi več prostora za naravno nagibanje naprej med tekom. V želji, da zagotovijo kakovostno izkušnjo za svoje kolesarje je Puky odličen primer pomembnosti geometrije pri poganjalnih kolesih. Ker imamo na voljo veliko “ponaredkov” za primerjavo, je Puky dokazal, da je dobro poganalno kolo veliko več kot le kombinacija komponent.